انواع آرتروز

انواع آرتروز

حتما میدانید که بیش از ۱۰۰ نوع آرتروز وجود دارد که ما در اینجا تعدادی از آنها را به صورت اجمالی توضیح می دهیم .

آرتروز چیست ؟

افراد بیشتری نسبت به هر نوع دیگری از آرتروز این بیماری را دارند . این “سایش و پارگی” است که هنگام استفاده بیش از حد از مفاصل شما اتفاق می افتد . معمولاً با افزایش سن اتفاق می افتد ، اما می تواند در اثر آسیب های مفاصل یا چاقی نیز ایجاد شود که فشارهای اضافی بر مفاصل شما ایجاد می کند .

اتصالات دارای وزن ؛ مانند زانو ، باسن ، پا و ستون فقرات  رایج ترین مکان هایی است که بر آن تأثیر می گذارد . این بیماری اغلب به تدریج طی ماهها یا سالها رخ می دهد . باعث می شود مفصل آسیب دیده آسیب ببیند . اما شما بیمار نیستید و خستگی ناشی از انواع دیگری از آرتروز را ندارید .

چه اتفاقی می افتد : شما کمک فنر بدن خود را از دست می دهید . غضروف ، ماده لغزنده ای که انتهای استخوان ها را می پوشاند ، به تدریج تجزیه می شود .

علائم بستگی به این دارد که کدام مفصل یا مفاصل تحت تأثیر قرار می گیرند . ممکن است شما اینها را داشته باشید :

  • درد عمیق و دردناک
  • مشکل پوشیدن ، شانه کردن موهای شما ، گرفتن چیزها ، خم شدن ، چمباتمه زدن یا بالا رفتن از پله ها ، بسته به این که مفاصل درگیر باشد
  • سفتی صبحگاهی که به طور معمول کمتر از ۳۰ دقیقه طول می کشد
  • درد هنگام راه رفتن
  • سفتی بعد از استراحت
انواع آرتروز
روماتیسم مفصلی

RA یک بیماری خود ایمنی است . این بدان معناست که سیستم ایمنی بدن به قسمت هایی از بدن ، به ویژه مفاصل حمله می کند . این منجر به التهاب می شود که در صورت عدم درمان آن می تواند آسیب شدید مفصلی ایجاد کند . از هر ۵ نفری که آرتروز روماتوئید دارند ، روی پوست ۱ نفر توده هایی به نام ندول های روماتوئید به وجود می آید . اغلب این قسمتها روی قسمتهای مفصلی که تحت فشار قرار می گیرند ، شکل می گیرد ، مانند مچ پا ، آرنج یا پاشنه .

چه اتفاقی می افتد : پزشکان دقیقا نمی دانند چه چیزی باعث RA می شود . برخی از متخصصان معتقدند سیستم ایمنی بدن پس از عفونت باکتری یا ویروس سردرگم می شود و شروع به حمله به مفاصل شما می کند . این نبرد می تواند در مناطق دیگر بدن نیز گسترش یابد .

علائم می توانند به تدریج بروز کنند یا ناگهان شروع شوند . آنها اغلب شدیدتر از آرتروز هستند .

رایج ترین آنها عبارتند از :

درد ، سفتی و تورم در دستان ، مچ ، آرنج ، شانه ، زانو ، مچ پا ، پا ، فک و گردن . آرتروز روماتوئید معمولاً بر روی مفاصل متعدد تأثیر می گذارد .
بیش از یک مفصل متورم . معمولاً این مفاصل کوچک در مچ ، دست یا پا است .
الگوی متقارن هنگامی که ناخن های دست چپ شما ملتهب هستند ، احتمالاً انگشتان دست راست شما نیز خواهد بود . بعد از مدتی ممکن است متوجه شوید که بیشتر مفاصل احساس گرما می کنند یا دردناک یا متورم می شوند .
سفتی صبحگاهی ساعت ها یا حتی بیشتر طول می کشد . همچنین ممکن است احساس خستگی کرده و متوجه شوید که اشتهای شما کم شده است .

آرتروز پسوریاتیک

افراد مبتلا به این بیماری التهاب پوست (پسوریازیس) و مفاصل (آرتروز) دارند .

یکی دیگر از انواع آرتروز پسوریازیس است که باعث ایجاد نواحی لکه دار ، بلند ، قرمز و سفید پوست ملتهب با فلس می شود . معمولاً روی نوکهای آرنج و زانوها ، پوست سر ، ناف و پوست اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد تأثیر می گذارد .

فقط حدود ۱۰٪ تا ۳۰٪ از مبتلایان به پسوریازیس نیز دچار آرتریت پسوریازیس می شوند .

چه اتفاقی می افتد : این نوع آرتروز معمولاً بین ۳۰ تا ۵۰ سالگی شروع می شود ، اما ممکن است از همان کودکی شروع شود . به همان اندازه در بین زن و مرد رایج است . بیماری پوستی (پسوریازیس) معمولاً ابتدا نشان داده می شود .

علائم : آرتروز پسوریاتیک می تواند انگشتان دست و انگشتان پا را متورم کند. افرادی که دارای آن هستند غالباً ناخنهایی نیز دارند که دچار سوراخ و رنگی می شوند .

در بعضی افراد فقط یک مفصل یا چند مفاصل مبتلا می شوند . به عنوان مثال ، شما می توانید آن را فقط در یک زانو داشته باشید. بعضی اوقات بر روی ستون فقرات یا فقط انگشتان پا و انگشتان پا تأثیر می گذارد .

نقرس

از دیگر انواع آرتروز نقرس است که ساخت کریستالهای اسید اوریک در یک مفصل را به همراه دارد . بیشتر اوقات ، انگشتان دست یا پای شما باد می کند .

چه اتفاقی می افتد : اغلب شما بعد از یک شب نوشیدن با یک درد ناگهانی در انگشت خود بیدار می شوید . اما داروها ، استرس یا بیماری دیگری نیز می توانند حمله به نقرس را ایجاد کنند .

این حمله بین ۳ تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت ، حتی اگر به آن کاری نداشته باشید . ممکن است ماه ها یا سالهاشما را درگیر کند ، اما با گذشت زمان ، حملات بیشتر می شوند . و آنها ممکن است طولانی تر نیز بمانند . اگر نقرس خیلی طولانی درمان نشود ، می تواند بر مفاصل و کلیه های شما تأثیر بگذارد .

نتایج نقرس از یکی از سه مورد :

بدن شما بیشتر اسید اوریک تولید می کند .
کلیه های شما نمی توانند اسید اوریک بدن شما را پردازش کنند .
شما غذاهای زیادی می خورید که باعث افزایش سطح اسید اوریک می شود .

علائم :

  • درد مفاصل شدید: احتمالاً در انگشتان پا قرار دارد ، اما می تواند در مچ پا ، زانو ، آرنج ، مچ دست یا انگشتان شما باشد .
  • ناراحتی : حتی پس از از بین رفتن درد شدید ، مفصل شما همچنان صدمه دیده است.
  • التهاب و قرمزی : مفصل قرمز ، متورم و لطیف خواهد بود.
  • جابجایی سخت : مفصل شما سفت خواهد بود.
لوپوس

از دیگر انواع آرتروز لوپوس (همچنین به آن لوپوس اریتماتوز SLE یا سیستمیک گفته می شود) یک بیماری خود ایمنی است . این می تواند بر مفاصل و بسیاری از اعضای بدن شما تأثیر بگذارد .

چه اتفاقی می افتد : پزشکان دقیقا نمی دانند چه عواملی باعث ابتلا به لوپوس می شود ، اما چیزی باعث می شود سیستم ایمنی بدن شما خراب شود. به جای حمله به ویروس ها و مهاجمان دیگر ، شروع به ایجاد التهاب و درد در بدن می کند ، از مفاصل ، اعضای بدن ، مغز شما .

علائم :

  • مفاصل دردناک و متورم
  • خستگی
  • سردرد
  • تورم در پاها ، پاها ، دست ها یا اطراف چشم
  • بثورات ، از جمله بثورات “پروانه ای” در گونه ها
  • زخم های دهان
  • حساسیت به خورشید
  • ریزش مو
  • انگشتان پا یا سفید یا انگشتان سفید هنگام قرار گرفتن در معرض سرما (پدیده رینود)
  • اختلالات خون مانند کم خونی و سطح کم گلبول های سفید یا پلاکت ها
  • درد قفسه سینه از التهاب آستر قلب یا ریه ها
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست