فلج مغزی و کاردرمانی

فلج مغزی و کاردرمانی

فلج مغزی چیست ؟

فلج مغزی در اثر آسیب به بخشی از مغز که مسئولیت حرکتی را قبل ، حین یا در اولین سال پس از تولد ایجاد می کند ، ایجاد می شود . هر کودک به طور متفاوتی تحت تأثیر قرار می گیرد و در حالی که مغز نمی تواند خود را ترمیم کند گزینه های زیادی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که استقلال و کیفیت زندگی کودک حداکثر می شود . نمونه ها عبارتند از : درمان ، جراحی ، دارو ، فن آوری کمکی و اطمینان از مناسب بودن محیط خانه برای نیازهای کودک است .

فلج مغزی همچنین می تواند در سایر زمینه های عملکرد مانند شناخت و یادگیری ، گفتار و بلع ، درک بصری و پردازش اطلاعات حسی تأثیر بگذارد . فلج مغزی را می توان طبق نحوه آسیب رساندن به مغز بر روی عضلات در کل بدن طبقه بندی کرد . این به نوبه خود بر حرکت ، وضعیت و در نهایت عملکرد به روشهای مختلف تأثیر می گذارد . در زیر چند مثال آورده شده است :

فلج مغزی اسپاستیک
این امر به سفتی عضلات ، ناشی از فشار بالای عضله و در نتیجه کند بودن و کند شدن حرکت در نواحی آسیب دیده بدن اشاره دارد .

فلج مغزی آتاکسیک
این در اثر آسیب به بخشی از مغز است که تعادل و برنامه ریزی حرکت را کنترل می کند و بر پیشرفت مهارت حرکتی ناخالص و خوب مانند تحرک و عملکرد دست کنترل می کند .

فلج مغزی آتروئید
این به علائم ناشی از نوسان لحن ماهیچه اشاره دارد . در نتیجه کودک در کنترل حرکات خود و به خصوص حرکات ظریف که به تلاش بیشتری نیاز دارد ، دچار مشکل خواهد شد .

فلج مغزی توسط بخش هایی از بدن که تحت تأثیر قرار می گیرند طبقه بندی می شود :

همی پلژی
در اینجاست که یک طرف بدن مانند بازو و پای راست و همچنین غالباً سمت راست تنه تحت تأثیر قرار می گیرد . آسیب در مغز در طرف مقابل به اندامهای آسیب دیده رخ می دهد .

دی پلژی
این امر در مواردی که اندام تحتانی بیشترین آسیب را نشان می دهد مشهود است . همچنین اغلب تأثیراتی بر عملکرد دست و مناطق دیگر مانند درک بینایی وجود دارد .

کوادری پلژی
این جایی است که تمام بدن ، از جمله هر ۴ اندام ، تحت تأثیر قرار می گیرند .

کاردرمانی چیست ؟

طبق اعلام انجمن کاردرمانی آمریکا (AOTA) ، کاردرمانی نوعی درمان است که به افراد در هر سنی کمک می کند تا یاد بگیرند که چگونه توانایی های خود را برای انجام کارهای روزمره مورد نظر خود به کار گیرند .

برای کودکان مبتلا به فلج مغزی ، کاردرمانی می تواند در انجام کارهای روزمره مدرسه ، غذا خوردن و آشامیدن ، لباس پوشیدن ، بهداشت و سایر کارهای مورد نیاز برای یادگیری و استفاده روزانه به آنها کمک کند .

اختلال بینایی

بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی دچار نقص بینایی می شوند . بعضی از کودکان ممکن است دچار نقص شدید باشند در حالیکه برخی دیگر ممکن است نقص خفیفی داشته باشند ، اما بدون در نظر گرفتن شدت ، درمان می تواند در انجام کارهای روزمره به آنها کمک کند .. به طور خاص ، کاردرمانی با انجام تمرینات حسی- ادراکی-حرکتی (SPM) که به تحریک حواس برای انجام آسان تر کارهای روزانه کمک می کند ، کمک می کند .

بعلاوه ، یک متخصص کاردرمانی ممکن است از ابزارها و نشانه های ورودی بصری و همچنین دستورالعمل های کلامی برای کمک به کودکان در انجام فعالیت های لازم روزانه استفاده کند .

اختلال شناختی

کاردرمانی برای کودکانی که فلج مغزی نیز دارند و دارای اختلال شناختی هستند نیز مفید است . کارهای روزمره که با یادآوری تنظیم شده اند ، به کودکان مبتلا به اختلال شناختی با کارهای روزانه مانند به یاد آوردن لباس پوشیدن ، مسواک زدن و سایر کارهای مورد نیاز برای آماده شدن برای روز کمک می کند .

نقص حرکتی

اختلال حرکتی کودکان از نظر فلج مغزی به روش های مختلفی تأثیر می گذارد ، که می تواند کارهای روزانه را دشوار کند . به عنوان مثال : بسیاری از کودکان به دلیل محدودیت در حرکات ، با بهداشت روزانه ، حرکت در اطراف ، وضعیت استقرار و انجام وظایف مدرسه مشکل دارند .

یک متخصص کاردرمانی نیازهای هر کودک را ارزیابی می کند و درمان خود را برای رسیدن به اهداف شخصی متناسب می کند . فعالیت ها و خدمات بر این اساس ممکن است متفاوت باشد ، اما می تواند شامل تکنیک های حرکتی کششی و راهنمایی ، حرکت حرکتی ناشی از محدودیت (CIMT) و تکنیک های تسهیل عصبی عضلانی باشد .

انواع وظایف روزمره کاردرمانی

همانطور که قبلاً ذکر شد ، کاردرمانی در انجام کارهای روزانه مانند غذا خوردن ، لباس پوشیدن ، بهداشت و کمک به مهارت های حرکتی کمک می کند. از دیگر وظایف کاردرمانی می توان به موارد زیر کمک کرد :

  • گرفتن اشیاء
  • با استفاده از رایانه و سایر لوازم الکترونیکی
  • درها را باز کنید
  • نوشتن
  • نگه داشتن و خواندن کتاب
  • بازی کردن
  • تعامل با همسالان ، مراقبان و والدین
  • فعالیتهای مدرسه و / یا مهد کودک
  • از میزها و میزهای مدرسه نشسته و بایستید
مزایای کاردرمانی برای والدین و مراقبین

کودکان مبتلا به فلج مغزی تنها کسانی نیستند که می توانند از کاردرمانی بهره مند شوند . والدین و مراقبین با برخورداری از موفقیت ، از تماشای فرزندانشان هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی ، سود می برند . این فرآیند به کاهش استرس کمک می کند و با استقلال و بازسازی کودک ؛ آرامش بیشتری به وجود می آید .

تنظیمات کاردرمانی

کاردرمانی می تواند در انواع مختلفی انجام شود . در حالی که یک پایگاه داده بزرگ از متخصصین کاردرمانی در سراسر کشور وجود دارد ، برخی از آنها ممکن است در نیازهای خاص فرزند شما تخصص بیشتری داشته باشند . تنظیمات معمول برای کاردرمانی شامل موارد زیر است :

  • دفاتر سرپایی
  • مراکز پزشکی بستری
  • در خانه با یک متخصص کاردرمانی واجد شرایط
  • مراکز پرستاری
  • دفاتر کاردرمانی

یافتن و کار با یک متخصص کاردرمانی دارای مجوز و کارآزموده برای کیفیت کاردرمانی بسیار مهم است . این درمانگران در ارزیابی کودک و شناخت نقاط قوت و ضعف کودک تخصص دارند . آنها سپس می توانند برای کمک به دستیابی کودک به بهترین وجه در رسیدن به اهداف خود ، یک برنامه شخصی ایجاد کنند .

ارزیابی های کاردرمانی

قبل از شروع کاردرمانی ، کودکانی که فلج مغزی دارند ، ارزیابی کاملی را برای اطمینان از معالجه فردی انجام می دهند . ارزیابی ها معمولاً شامل یک کاردرمانگر است که کودک را آزمایش می کند :

  • مهارت های حرکتی
  • وضعیت رشد
  • رشد و عملکرد شناختی
  • نیازهای روانی
  • نیازهای عاطفی
  • محیط خانه و مدرسه
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست