جلسه ششم پرسش و پاسخ خانواده ها با دکتر پیشیاره در موضوعات زیر انجام پذیرفت:

  • تشخیص اختلال بیش فعالی در کودک پر جنب و جوش
  • رابطه ی بروز رفتارهای پر خطر و الگوهای تکانشی- جنسی در کودک دختر بیش فعال
  • بروز اختلال در رفتارهای اجتماعی در کودک بیش فعال

متن کامل پرسش و پاسخ های جلسه ششم به شرح زیر می‌باشد. در ضمن کلیه جلسات به صورت ساختار یافته در بخش پرسش و پاسخ‌های رایج در دسترس می باشند:


پرسش اول: تشخیص اختلال بیش فعالی در کودک پر جنب و جوش

سلام خوب هستین خسته نباشید پسرم ۱۰سالشه بیش فعاله خیلى به فکر فوتبال بازى کردنه از بازى و جنب جوش خسته نمیشه بعضى وقت ها میره تو فکر به نظر شما چه روشى رو در نظر بگیرم .

پاسخ دکتر پیشیاره: با درود و سلام. ایکاش بطور دقیق تر و همراه با ذکر جزئیات پرسش تان را مطرح می فرمودید، لبطور مثال اینکه آیا این علاقه ی بیش از حد ایشان به فوتبال موجب بروز اختلال در کارهای روزمره ی زندگی و تحصیلی ایشان هم شده است یا خیر؟ آیا این علاقه به فوتبال بطور فرهنگی در محله و خانواده ی شما یک ارزش محسوب میشود؟ آیا ایشان بطور واقعگرایانه در این ورزش دارای مهارت خاصی هم هست؟ آیا برای آینده اش در این فوتبال سرنوشت خاصی متصور هست؟ آیا از طریق باشگاه و بطور برنامه ریزی شده کار می کند یا نه؟ آیا در محله ی شما، امکان برای ورزش های دیگری نظیر تنیس، بسکتبال یا والیبال نیز هست؟ آیا این علاقه در کل کودکان محله وجود دارد ، بالاخره ایشان که نمی تواند به تنهایی فوتبال بازی کند؟

بنابراین خانواده ها باید توجه نمایند که صرف وجود علاقه به یک ورزش یا فعالیت حرکتی زیاد دلیل وجود اختلال بیش فعالی نیست. اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه (ADHD) ، همانطور که از نامش مشخص هست باید موجب بروز اختلال در کارهای روزمره ی زندگی و تحصیلی فرد بشود، در سرکلاس نتواند که آرام و طولانی به مدت نیم ساعت در مدرسه و همچنین در منزل بر روی صندلی بنشیند و یک کاری را انجام بدهد، نتواند خود را کنترل کند و بطور مداوم در بین حرفهای دیگران بپرد و یا صبر و حوصله ی تحمل انتظار بیش از دو دقیقه را نداشته باشد، توانایی مکالمه ی رودررو و چشم در چشم با دیگران و حوصله ی اتمام جملات و گفتار دیگران و شنیدن دقیق آنها را نداشته باشد و این اعمال و رفتار را هم در مدرسه و هم در منزل بروز بدهد.

از نقش الگو دهی پدر برای ایشان نیز غافل نشوید و همچنین پیروی و التزام از یک برنامه ی مدون و روند منظم و انضباط مکتوب و مقرر شده میتواند  بسیار برای ایشان کمک کننده باشد.

در مورد اینکه فرموده اید که گاهی اوقات ایشان به فکر فرو میرود، تصور می کنم منظورتان این باید باشد که عمیقا از محیط اطراف اش غافل می شود و کلا ارتباط هوشیارانه اش با محیط برای لحظاتی قطع می گردد، دقت بفرمایید اگر این رفتار از دسته ی رفتارهای نمایشی نیست و با صدا زدن ایشان و مخاطب قرار دادن ایشان همچنان در خودش است و متوجه نامیدنش و صدا زدنش نمیشود، قطعا و سریعا باید به نزد پزشک متخصص مغز و اعصاب کودکان برود و به احتمال زیاد از ایشان نوار مغزی گرفته شود تا خدای ناکرده نوعی از اختلالات برهم خوردگی عملکرد امواج مغزی و تشنج های خفیف نباشد. با سپاس.


پرسش دوم: رابطه ی بروز رفتارهای پر خطر و الگوهای تکانشی- جنسی در کودک دختر بیش فعال

سلام.دختری ۴ساله دارم تک فرزنده بیش اندازه فعاله و بیشتر دنبال کارهای خطرناکه ازجمله رفتن تو ارتفاع تو طبقات بالایی یخچال تا بالای کمد یا لبه باریک تخت … تاحالا دوبار سراین کارا پیشونیش شکسته ب هیچ عنوان حرف گوش نمیکنه ومدام درحال دعوا یا کتک زدنه طوری ک بهش سلام میکنن ب جای جواب کتک میزنه یا ب طریقی خشمشو نشون میده،جدیدا متوجه رفتار جدیدی شدم اینکه شلوارشو درمیاره و میشینه رو بالشت یا عروسکاش و خودشو میمالونه ب اونا.توخونه ماهواره نداریم ومنو پدرشم جلوش رفتار معمولی داشتیم و تمام روابطمون تو اتاق خودمون بوده و موقعی ک خوابه به نظرتون دلیل این رفتار چیه واینکه چجوری باهاش برخورد کنم تا از یادش بره .ممنون

پاسخ دکتر پیشیاره: با درود و سلام. بنظر میرسد که دختر خانم شما دارای اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه از نوع تکانشگری همراه با فعالیت های زیاد و رفتارهای تکانشی می باشد که دارای اختلال کم حسی لمسی در قالب رفتارهای حس جویی و تحریک حسی به ویژه در نواحی جنسی نیز هست.  بنابراین حتما باید یک برنامه ی درمان جامع و کامل یعنی استفاده از درمانهای رفتاری نظیر کاردرمانی با رویکردهای کاهش حساسیت لمسی، رویکرد ادراکی-حرکتی، خدمات روانشناسانه و مشاوره ای جهت تنظیم رفتار پرورشی-تربیتی شما و پدر ایشان و همچنین کمک گرفتن از روانپزشک کودک در داشته باشید.

دقت بفرمایید که چون سن دختر شما زیر شش سال است، مطابق با بیانیه انجمن روانپزشکی آمریکا به عنوان مرجع مداخلات روانپزشکی کودکان، استفاده از درمانهای مکمل نظیر کاردرمانی و ماساژ و همچنین مشاوره بطور فعلا تا شش سالگی بر دارو درمانی اولویت دارند ولی باید احتیاط بسیار زیادی بخرج بدهید چون این نوع از اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه چون با رفتارهای تکانشی همراه می باشد و متاسفانه با الگوهای کم حسی لمسی در قالب رفتارهای حس جویی و تحریک حسی به ویژه در نواحی جنسی نیز ‏همراه و همبود شده است، در صورت عدم دریافت درمان جامع و کامل میتواند پیامدها و عواقب بسیار مخرب و تاسف باری را به همراه داشته باشد. با سپاس.


پرسش سوم: بروز اختلال در رفتارهای اجتماعی در کودک بیش فعال

سلام…پسری دارم…نزدیک ب سه سالشه خیلی شلوغ…جایی ک میرم بیرون از خونه خیلی اذیت میکنه به همه چی دست میزنه و هر کی از کنارش رد میشه رو با دستش میزنه ..وقتی پارک میبرمش باید ثانیه ب ثانیه مواظبش باشم تا کسی رو هل نده یا نزنه حرف میزنم بدتر میکنه تو خونه هم خیلی شلوغه و همش در حال ورجه وورجه کردن….نمیدونم شایدم از تنهایی باشه ک وقتی میره بیرون میخاد انرژیشو تخلیه کنه منو مجبور میکنه گاهی اوقات بزنمش از روی ناچاری…همیشه سردردم ..نمیدونم چرا اینطوری میکنه و .هر کی میبیندش میگه این بچه بیش فعاله و باید ببریش دکتر.. میخاستم بدون دلیل این کارا چیه وآیا همچین بچه ای بیش فعال هست یانه لطفا راهنماییم کنید چطوری باید در برابر این کارای پسرم رفتارم کنم باهاش….؟؟؟؟ممنون از همگی …..

پاسخ دکتر پیشیاره: با درود و سلام. بنظر میرسد که باید رفتارهای داخل منزل شما و همسر محترم تان با ایشان مورد تجزیه و تحلیل قرار بگبرد و مشخص شود که آیا بازیهای شما در منزل از نوع آموزشی کامل است و یا رفتارها و بازیهای ادراکی و لذتبخش برای کودکتان نیز در سبد بازیهای شما وجود دارد؟ آیا ایشان تک فرزند است؟ میزان رفت و آمدهای اجتماعی و خانوادگی شما چقدر است؟ به چه میزان شما و همسرتان بطور خانوادگی در محافل اجتماعی نظیر سینما، مترو، اتوبوس، بازار روزهای سنتی، کنسرتهای متناسب و استادیومها ی ورزشی حضور دارید؟ توان کلامی و گفتاری پسرتان چقدر است؟

بهر صورت و در هر حال، پیش از اینکه از تجربیات یک مشاور روانشناس تخصصی و با تجربه ی بالا استفاده بفرمایید، متاسفانه و متاسفانه استفاده از زور و خشم و کتک را در دستور کارتان قرار داده اید که بسیار بسیار بسیار تاسف برانگیز است.

بهتر است اول ببینیم کودک درون شما و پدر ارجمند ایشان چقدر هنوز فعال است و به چه میزان میتواند تنهایی ایشان را پوشش دهد؟ آیا راهکارهای استفاده از تکنیک های بازی درمانی رفتاری را برای ایشان آزموده اید؟ آیا توانایی کلامی و مهارتهای دست ورزی ایشان را پرورش داده اید؟

مراجعه به روانپزشک متخصص و باتجربه قطعا از اولویتها ی شما باید باشد ولی در کنار آن استفاده از خدمات روانشناسی برای خودتان و همسرتان میتواند بسیار مفید و ارزشمند باشد، کما اینکه بکارگیری الگوهای مختلف بازی درمانی برای اصلاح و ارتقای سطح رابطه ی شما با ایشان نیز میتواند بسیار کمک کننده باشد.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست