اسباب بازی محرک بخرید

هنگام خرید اسباب بازی، غیر از توجه به تناسب آن برای محدودۀ سنی کودک، باید به چند نکتۀ دیگر نیز دقت کنید. اول اینکه آیا کاملاً بی خطر است؟ دوم اینکه آیا تحریک بخش است؟ سوم، آیا ارزش بازی کردن دارد؟ به عبارت دیگر آیا اسباب بازی آنقدر چند منظوره هست که برای انواع بازیها کاربرد داشته باشد و با افزایش سن کودک هنوز قابل استفاده باشد. چهارم، خیلی ساده، آیا سرگرم کننده هست؟

برای اینکه مقایسه بسیار ساده ای کرده باشیم، یک بسته مکعب، اسباب بازی مناسبی است زیرا می توان در سنین مختلف به یک اندازه از آن لذت برد و محرک قوۀ تخیل و بازی فعال است. اسباب بازیهای مکانیکی این اندازه مفید نیستند زیرا نمی توان کار زیادی با آنها کرد و کودک خیلی زود حوصله اش از آنها سر می رود.

همۀ ما می دانیم که اسباب بازی ها می توانند ارزش آموزشی داشته باشند، ولی این را نیز باید بدانید که اسباب بازی ها می توانند ادراکات کودکان را غنی سازند. اسباب بازیهایی که از این نظر بیشترین فایده را دارند آنهایی هستند که کودک شما می تواند با آنها کاری انجام دهد، نه اینکه صرفاً مجبور باشد به صورتی کلیشه ای و از پیش تعیین شده با آنها بازی کند.

مثلاً اسباب بازی هایی که به هم چفت می شوند یا به هم می چسبند و با استفاده از آنها می توان چیزهای مختلفی را ساخت، از سنین پایین به کودکان می آموزندکه می توانند چیزها را با استفاده از مهارت دستی و ذهنی خود تغییر دهند. به علاوه هوش فضایی و عمق ادراک آنها را نیز افزایش می دهند. از آن جا که پسرها عموماً در این زمینه ها استعداد بیشتری دارند، این قبیل اسباب بازی ها بخصوص برای دخترها مفیدند.

اگر کودک شما هنوز درپوش ماهیتابه را ترجیح می دهد، مأیوس نشوید، زیرا وسایل خانه می توانند اسباب بازیهای بسیار مفید، سرگرم کننده و ایمنی باشند. برای داشتن ارزیابی صحیحی از اینکه آیا شما در هر برهۀ زمانی خاص، بهترین اسباب بازی ممکن را انتخاب کرده اید یا خیر، واکنش کودک شما بیشترین اهمیت را دارد. شما مجبور نیستید جدیدترین اسباب بازیهای آموزشی را خریداری کنید زیرا هر چیزی که کودک شما را مجذوب کند برای او جنبۀ آموزشی دارد. کودکان ذاتاً یادگیرنده هستند و هر چیزی که مورد علاقۀ کودک قرار بگیرد، چیزی به او می آموزد.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.