نکاتی که والدین باید بدانند …
بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات دوران کودکی است. کودکان مبتلا،بیش از حد پرجنب و جوش هستند و آرام و قرار ندارند همچنین این کودکان در پایداری توجه دچار مشکلاتی هستند. نارسا یی هایی که در اثر این اختلال به وجود می آید بر عملکرد کودکان در محیط خانه،مدرسه و اجتماع تاثیر می گذارد.
چطور به کودک مبتلا به بیش فعالی(ADHD) کمک کنیمهرچند زندگی با کودکی که از بیش فعالی رنج می برد ممکن است طاقت فرسا و کلافه کننده باشد اما به عنوان والدین روشهای بسیاری وجود دارد که شما در جهت کنترل و کاهش علائم آن می توانید انجام دهید.مثلا می توانید به کودکتان کمک کنید که برچالشهای روزانه غلبه کند،انرژی اش را به مسیرهای مثبت هدایت کنید و آرامش بیشتری را برای خانواده خود به ارمغان بیاورید.هر چه زودتر و ثابت قدم تر در جهت حل مشکل فرزندتان قدم بردارید شانس آنها را برای داشتن یک زندگی موفق افزایش می دهید.
کودکانی که از بیش فعالی رنج میبرند معمولا در عملکردهای اجرایی کمبود(ناهنجاری ) دارند. عملکردهای اجرایی به معنی توانایی اندیشیدن و برنامه ریزی کردن، سروسامان دادن،کنترل تکانه ها و به انجام رساندن تکالیف. این به این معنی است که شما مسولیت اجرایی را به عهده می گیرید و راهنمایی های بیشتر را انجام میدهید درست در زمانی که فرزند شما در حال یادگیری مهارتهای اجرایی می باشد.
هرچند که علائم بیش فعالی می تواند آزار دهنده باشد و شما را خشمگین کند این را به خاطر داشته باشید که کودک شما که سهل انگار، رنجش آور و گاهی باعث خجالت شما می شود این رفتارها را عمدا” و مشتاقانه انجام نمی دهد .بچه هایی که از این موضوع رنج میبرند دلشان می خواهد که آرام بنشینند، انها دلشان می خواهد که اتاقشان را جمع و جور کنند و مرتب باشند. آنها دوست دارند هر کاری که پدر و مادرشان به آنها می گویند را انجام بدهند اما آنها نمی دانند چطور این کارها را انجام بدهند.اگر این را به خاطر داشته بسپارید که داشتن بیش فعالی برای کودک هم کلافه کننده است، بسیار آسان تر می توانید به کودکتان به روشهای ساپورت کننده و مثبت پاسخ دهید.

این کودکان علائمی دارند که خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد. این کودکان رفتارهایی را از خود نشان می دهند که ممکن است باعث بهم ریختگی خانواده شود این رفتارها مثل:

  • آنها به دستورالعمل های پدرومادرشان گوش نمی کنند و از آنها اطاعت نمی کنند.
  • آنها نامرتب هستند و به آسانی حواسشان پرت می شود و اعضای خانواده را به مدت طولانی منتظر نگاه می دارند.
  • آنها کارهایی را که شروع می کنند نه تنها فراموش می کنند که به پایان برسانند، تازه کلی هم بهم ریختگی به جا می گذارند که باید آنها را هم مرتب کنید.
  • این بچه ها اغلب وسط مکالمه های شما با افراد دیگر می پرند و می خواهند که به آنها توجه کنید.
  • آنها ممکن است بدون فکر کردن حرف بزنند حرفهای الکی و حرفهایی که باعث خجالت شما بشود.
  • آنها را به سختی می شود به تخت برد تا بخوابند.
  • آنها به اصطلاح از دیوار صاف بالا می روند، خیلی شیطون هستند و ممکن است کارهای خطرناک هم انجام بدهند.
  • در نشستن به مدت طولانی مشکل دارند.
  • در انتظار نوبت نمی توانند بمانند و یک فعالیت خود را تمام نکرده به سراغ فعالیت دیگری می روند.
  • اغلب با دست یا پا به اشیا اطرافشان برخورد کرده و وسایل خود را زیاد گم می کنند.
  • در فعالیت های جسمی خطرناک درگیر می شوند بدون آنکه عواقب آن را در نظر بگیرند.

به علت این گونه رفتارها خواهر و برادران این کودکان ممکن است با چالشهایی رو به رو شوند و توجه کمتری نسبت به خواهر و برادرشان که از بیش فعالی رنج می برد، از پدر و مادردریافت کنند. موفقیت های آنها کمتر مورد توجه قرار بگیرد در نتیجه دوست داشتن آنها نسبت به خواهر یا برادر بیش فعالشان به حساد ت یا انزجار تبدیل شود.

داشتن یک بچه بیش فعال از جهات مختلفی روی خانواده تاثیر می گذارد. تقاضاهایی که کودک از والدینش دارد می تواند از نظر فیزیکی برای شما خسته کننده باشد بعضی از والدین ممکن است خسته بشوند، چون باید نظارت کامل بر فعالیت های فرزندشان داشته باشند. این نظاره گر بودن ممکن است آنها را از نظر روانی هم خسته کند.این کودکان حرف گوش نکن هستند و این خود بسیار کلافه کننده است. رفتارهای این کودکان و نتایج اش گاهی بسیار استرس آور و اضطراب زاست،یعنی استرس زیادی برای والدین به بار می آورد. ممکن است رفتار فرزندتان برای شما غیرقابل پذیرش باشد.کلافگی زیاد ممکن است باعث عصبانیت شما شود و در نتیجه شما به علت رفتاری که با فرزندتان داشتید، دچار عذاب وجدان بشوید. به منظور اینکه از پس مشکلات بزرگ کردن یک کودک مبتلا به بیش فعالی بر آیید شما بایستی با عطوفت وبا ثبات باشید و با فرزندتان همدردی داشته باشید. خانواده خود را به محیطی تبدیل کنید که در آن کودک شما احساس ایمنی کند. اگر او آهسته صحبت می کند صبور باشید.اگر گیر می کند،لغاتی را برای کمک به او ارائه دهید. زندگی کردن در یک فضای آمیخته از عشق و انضباط بهترین جا برای یک کودکی است که دارد یاد می گیرد که چطور با بیش فعالی خود کنار بیاید.

به عنوان یک والد، باید بدانید رفتار کودک مربوط به یک اختلال است و از روی قصد و عمد نیست. کودک توانایی یادگیری و موفقیت دارد،کودک مجموعه ای از توانایی های منحصر به فرد را دارد که این ویژگی ارزشمند است.
تحقیقات اخیر نشان می دهد بازی به عنوان نوعی ابزار کارآمد در درمان بیش فعالی موثر است. بازی درمانی بر روی افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان بیش فعال تاثیر می گذارد. بازی هایی که موجب تمرکز کودکان می شود توانایی دقت و تمرکز بر موضوعات را، در کودک بالا برده و مشکلات عدم یادگیری را برطرف می کند. باید از بازی ها وشیوه های کم خطر در درمان کودکان بیش فعال استفاده کرد چرا که آنها دچار نقص توجه هستندو بازی هایی که نیاز به توجه زیاد دارند را ،نمی توانند انجام دهند.انتخاب نوع بازی در درمان اختلال بیش فعالی موثر است. به صورت خلاصه هر چقدر می توانید در مورد این بیماری بیاموزید.هر چقدر بیشتر بدانید بهتر می توانید به کودکتان کمک کنید.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست