آقای دکتر لطفا در مورد بچه هایی که در بعضی کلینیک ها تشخیص اوتیسم گرفتن توضیح بدین. بعضا دیده شده که این افراد به کلینیک شما مراجعه میکنن و شما این تشخیص رو رد میکنین و احتمال بهم ریختگی حسی رو میدین. میشه بیشتر برامون توضیح بدین؟

پاسخ از دکتر پیشیاره.

درود و سلام 

وقت خوش

دوست ارجمند موضوع تشخیص گذاری و بررسی افتراقی در حیطه کار تشخیصی روانپزشکان محترم است . بنده فقط علائم را بررسی می کنم و پیشنهادات توانبخشی عصبی و توانمندسازی عصبی را به مراجعین توصیه می نمایم که جزو کار و حیطه تخصص من می باشد، اما در مورد این موضوع مورد پرسش شما باید عرض کنم که واژه اختلال و بیماری زمانی مطرح می گردد که فرد از انجام کلیه امور زندگی؛ کاری، تفریحی، آموزشی، بازی و هویتی ناتوان گردد و نتواند عملکرد مورد انتظار واقعی استاندارد( یعنی کف انتظارات که بطور معمول از میانگین انتظارات  کودکان طبیعی در جامعه پایین تر است)  را برآورده سازد و از نظر روانپزشکی نیز زمانی مطرح می گردد که طبق معیارها و شاخصه های ارائه شده در DSM-IV کودک دچار افت و پسرفت (از دست دادن کلام و تعادل) در عملکردهای ارتباطی و اجتماعی گردد و با انجام مداخلات توانبخشی روی کودک و انجام مداخلات مشاوره ای به پدر و مادر کودک در خصوص انجام تغییرات و اصلاحات در بافتار و ساختار هیجانی و پرورشی خانواده هیچ تغییری در جهت مثبت مشاهده نگردد  ولی اگر کودک دچار تاخیر کمتر از شش ماه نسبت به همسالان و همتایانش باشد و یا عاملی نظیر موارد فوق الذکر همراه با تشنج و یا دور سر بزرگ و یا بیماریهای متعدد تاثیر گذار در سیر رشدی کودک مشاهده گردد  و همچنین سن کودک  کمتر از چهار سالگی باشد و علائمی درخصوص از دست دادن ها نداشته باشد و فقط در کسب مهارتها تاخیر داشته باشد و این موارد با یافتن دلائل و علائمی حاکی از اختلالات حسی به ویژه در حیطه های حس لمسی، حس عمقی و حس تعادلی مشاهده گردد(در ارزیابی بالینی) بنابراین با انجام مداخلات بالینی و کاردرمانی به ویژه بطور تخصصی در حوزه همین سه حس مورد اشاره و ارائه مشاوره های تخصصی و کاربردی در زمینه ساختار و بافتار هیجانی و پرورشی و تربیتی کودک وجود عدم یکپارچگی حسی SID) مطرح می گردد.

امیدوارم توانسته باشم بطور دقیق و کامل و بطور شفاف در حد توان و دانش اندک ام پاسخ سرکارعالی و همه ی کسانی را که در این خصوص دغدغه و نگرانی دارند، داده باشم.

با سپاس فراوان از پرسش ارزشمندتان 

ابراهیم پیشیاره- دفتر کاردرمانی رشد     

فهرست